IKT Műhely 2014: Places - Csanády Szilvia - Reflexió
Az IKT Műhely videók közül Csanády Szilvia tanárnő Places című óráját választottam elsősorban azért, mert leendő angoltanárként nyilvánvalóan hasznosabb és relevánsabb számomra egy nyelvóra, mint például egy matematikaóra bemutatása. A film megtekintését követően az fogott meg leginkább, ahogyan a tanárnő viselkedik a diákjaival, az ő hozzáállása a nyelvtanításhoz, a digitális oktatáshoz, illetve nekem rögtön nagyon szimpatikus lett a tanárnő személyisége, pozitív kisugárzása, kedvessége, aminek köszönhetően nagyon jó hangulatban és feszültségmentesen telt a tanóra.
A videóban sok kreatív és hasznos módszert, technikát és ötletet mutattak be, amelyeket én is szívesen alkalmaznék majd a tanári pályám során, mint például az utazás, vagy bármi egyéb téma kreatív, alkotó jellegű feldolgozása, a csoportmunka, közös jegyzet használata az ötletelésnél, digitális gondolattérkép készítés, az elkészült produktumok közös blogon való megosztása. A megismert technológiai eszközök alkalmazásának hasznát leginkább abban látom, hogy ezek a különböző módszerek nagyon sok és sokféle inputot adnak a diákoknak, izgalmassá, színessé teszik az órát, és nem mellesleg a digitális és társas kompetenciáikat is nagymértékben fejlesztik.
A videó megtekintése előtt mindig is úgy gondoltam az IKT eszközökre és módszerekre, hogy a tanórára 1-2 ilyen módszer, alkalmazás használata jótékony hatással van, érdekesebbé, hatékonyabbá teszik az anyag feldolgozását és közelebb hozza a diákokat a tanulnivalóhoz, azonban ennél több eszköz használata esetén már túl sok lenne belőle, nagyon műnek tűnne az óra a sok különféle IKT módszer erőltetésével és emiatt a lényeg a háttérbe szorulna. A megtekintett film segített nekem abban, hogy ezt a szinte meggyőződésemet elhagyva belássam, több különböző IKT eszköz és módszer is nagyon jól és hatékonyan megfér egymás mellett, és okosan, tudatosan alkalmazva ezeket egy igazán kiemelkedő, hasznos, és a diákok számára élményszerű, maradandó tanóra létrehozására nyílik lehetőségünk. Amiről mégis úgy gondolom, hogy a valóságban nem feltétlenül tud úgy működni mindig, mint a leforgatott filmben, az a tény, hogy a tanóra teljes egészében a digitális eszközökön nyugszik, amik tulajdonképpen bármikor cserbenhagyhatnak minket egy esetleges áramszünet, internet-kimaradás, vagy különböző weboldalak ideiglenes rendszerhibája, karbantartása miatt, amiket érdemes az IKT eszközökre épülő tanórák előtt figyelembe venni, és esetleg B tervekkel is készülni az ilyen esetekre.
A tanárnő a videóban többféle formatív értékelési eszközt is alkalmaz, amelyekkel visszajelzést ad a diákoknak és folyamatosan segíti őket a továbbhaladásban. Ilyen például az, amikor az órán kérdéseket tesz fel, a válaszokra pedig rögtön pozitív visszajelzéseket, megerősítéseket ad, dicsér, ezzel motiválva a tanulókat a felszólalásra, véleménykifejtésre. Az csoportmunka során odamegy különböző csoportokhoz, segítő kérdéseket tesz fel, ezzel irányítva a figyelmüket a fontos információk felé. Úgy gondolom, ezeknek a tanórán történő, jelenidejű, azonnali visszajelzéseknek, feedbackeknek, illetve a csoportmunkáknál az irányító, segítő kérdések alkalmazása minden tanár számára alapvető dolognak kell lennie, hiszen a diákoknak szükségük van azonnali visszajelzésre, megerősítésre a tevékenységükkel kapcsolatosan, illetve arra az érzésre, hogy a tanár odafigyel rájuk, támogatja őket, és ha segítségre van szükségük, akkor számíthatnak rá. Nyilvánvalóan egy 35 fős osztály matematikaóráján nehéz a pedagógusnak minden egyes tanulótól megérdeklődni, hogy teljesen megértette-e az anyagot, és ha nem, akkor mi a problémája vele, viszont leendő nyelvtanárként azt gondolom, hogy kisebb létszámú csoportoknál ez abszolút kivitelezhető és szükséges is. A videóban bemutatott további fejlesztő értékelő eszköz még az osztállyal közösen használt blog, ahova a diákok a produktumaikat töltik fel és rendszerezik. Véleményem szerint ez egy nagyon hasznos és átlátható felület arra, hogy a tanulók tevékenységét értékelni tudja a tanár, a tanulók más csoportok munkáit, illetve saját munkájukat, teljesítményüket is.
A filmben bemutatott online alkalmazások közül a MindMeister (www.mindmeister.com) nevű gondolattérkép-szerkesztő programot nagyon hasznosnak és érdekesnek tartom, és úgy gondolom, hogy nemcsak nyelvórákon, hanem bármely másik szaktárgy témaköreinek feldolgozásához jól fel lehet használni brainstorming, az anyag szemléltetése, megtanulásának könnyítése céljából. Leendő nyelvszakos tanárként számomra, illetve leendő tanítványaim számára az online gondolattérkép-szerkesztés rengeteg lehetőséget nyújt lényegében bármilyen téma feldolgozásához akár önállóan, akár csoportokban. Például azt tudnám elképzelni, hogy a ’szórakozás’ témakör elején a diákok csoportokban gondolattérképet készítenek arról, nekik mi jelenti a szórakozást, mi jut róla eszükbe, milyen szavakat, kifejezéseket ismernek ezzel kapcsolatosan, majd ezt az online programban rögzítik, később pedig megosztják a csoporttal gondolataikat, ötleteiket. Ez a módszer felhasználható óra eleji warm-up, bemelegítő feladatként, előzetes tudásfelmérésként, gondolatébresztő gyakorlatként, illetve a csoportos tevékenységgel a kooperációt és egymás megismerését is fejleszthetjük. Példaként elkészítettem egy gondolattérképet, amely ennek a feladatnak egy lehetséges megoldása lehet:
Készítette: Szabó Nikolett, 2017.10.01.
Összefoglalva az IKT Műhely videó által szerzett tapasztalataimat és megfigyelésemet, be kell látnom, hogy egyáltalán nem számítottam arra, hogy ez a feladat ennyire érdekes, izgalmas és gondolatébresztő lesz, a videóban órát tartó tanárnő pozitív kisugárzása számomra nagyban meghatározta az egész kisfilm hangulatát, a témáról való gondolkodást, így lelkesen tudtam megoldani a feladatot, illetve nekem azért is jelentett egy maradandó élményt a videó megtekintése, mert pozitív irányba változtatta meg az IKT eszközökön alapuló tanóráról alkotott véleményemet.
Hivatkozások:
- IKT Műhely 2014: Places - Csanády Szilvia:
https://www.youtube.com/watch?v=Ryx8PN6ZmWI
(megtekintve: 2017.10.01) - www.mindmeister.com