Reflexió a mikrotanításról [11.21.] (Janka, Anikó, Áron, Bence)
A következő mikrotanításon, melyet Janka, Anikó, Áron és Bence tartottak, sajnos nem tudtam részt venni, így a reflexióban az általuk elkészített foglalkozásterv és óraterv alapján próbálom elemezni az órán történteket. A mikrotanítás során egy 9. osztályos „komplex természettudományok” tanórát mutattak be hallgatótársaim, melynek témája a víz tulajdonságai, Földünk vízkészlete és megőrzésének fontossága volt.
Forrás: http://www.vizelenkites.com/wp-content/uploads/2011/01/H2O-old.jpg
A tanárok a diákok motivációját, érdeklődését különböző eszközökkel igyekeztek felkelteni és fenntartani. Az egyik ilyen elem például maga a téma, a tananyag tárgya, hiszen a vízről való ismeretek nemcsak a természettudományokban fontosak, hanem az élet számos területén való alkalmazhatósága és szükségessége miatt is. Ezt a tanulók életszerű kontextusban is megtapasztalhatták különböző kísérletek által, illetve a víz az időjárásban és az élő környezetben betöltött szerepének megfigyelésével. A feladatok változatossága, sokszínűsége, a gyakorlati feladatok, illetve a téma aktualitása és jelentősége szintén hozzájárul az érdeklődés fenntartásához, a diákok motiválását segítik.
A mikrotanítás során a tanárok kollaboratív csoportmunkát és frontális oktatói munkát alkalmaztak. Csoportmunkában a diákok a bevezető kvíz megoldásakor dolgoztak, közösen elemezték a víz körforgásáról szóló folyamatábrát, illetve együtt készítettek el egy víztisztító berendezést, amely nemcsak az eddigi tudás fejlesztésére, kiegészítésére egy nagyon jó feladat, hanem a kreativitást, kooperációt is fejleszti. Frontális oktatói munkát a víz és a fizika kapcsolatának bemutatásakor alkalmaztak annak érdekében, hogy az új információkat gyorsan és hatékonyan tudják átadni, illetve azért, hogy a kísérletekhez megfelelő instrukciókat, érthető magyarázatokat tudjanak adni.
Az órát tartó hallgatótársaim többféle technológiai eszközzel és online alkalmazással igyekeztek színesíteni a mikrotanítást, elsőként a Kahoot applikációval szerkesztett kvízt használták a figyelem felkeltésére, a téma bevezetésére, illetve a probléma felvetésére, ezáltal a vizet, mint fő témát több oldalról közelítették meg versenyhelyzetet kialakítva és színes képi illusztrációk segítségével. Ezen kívül Power Point prezentációval és Prezi előadással tették érdekesebbé és látványosabbá a tanulási folyamatot, ami, úgy gondolom, egy nagyon jó ötlet, hiszen a kurzus során még nem volt olyan mikrotanítást tartó csoport, aki a Prezit használta volna az tanóra támogatásához.
A diákokat a tanárok folyamatos szóbeli értékeléssel, visszajelzéssel látták el az órának abban a részében, amikor csoportmunkában dolgoztak. Úgy gondolom, a szóbeli értékelés pedagógiai célja az volt, hogy az azonnali pozitív értékelésekkel, dicséretekkel a tanulók visszajelzést, megerősítést kapjanak válaszaikkal, teljesítményükkel kapcsolatban, illetve a további felszólalásra, véleménykifejtésre való bátorítás. A tanárok figyelemmel kísérték a tanulói kísérletek alakulását is, a nehezebb, bizonytalanabb kérdésekben segítettek, irányították a folyamatot, a jó ötleteket pedig megerősítették.
Az általuk felhasznált online alkalmazások közül ezúttal a Kahoot-ot szeretném kiemelni, amelyet én is szívesen felhasználnék tanári pályám során. Úgy gondolom, a versenyeztető kvízkészítő alkalmazás minden tantárgyban jól alkalmazható és beépíthető a tanulási folyamatba, akár óra eleji játékos bemelegítő, warm-up feladatként, egy adott téma bevezetésekor, előzetes tudás felmérésére, vagy összefoglaláshoz, óra végi levezetéshez, tudásellenőrzéshez.
Forrás: https://media.nationalgeographic.org/assets/photos/220/301/a5bc8ebe-f0bb-44cd-bf0c-c12bc44c8260.jpg
Mivel nem tudtam részt venni ezen a mikrotanításon, sajnos saját élményeimet, tapasztalataimat nem tudom megosztani ezzel kapcsolatban, viszont a foglalkozásterv és az óraterv alapján úgy gondolom, hogy biztosan egy nagyon érdekes, izgalmas, interaktív és élményszerű természettudomány órát sikerült hallgatótársaimnak megtartaniuk.