Reflexió a saját mikrotanításról
A kurzus során megtartott mikrotanítások közül az első, amelyre a blogom felületén reflektálok, a saját mikrotanításom, melyet három hallgatótársammal együtt készítettünk el, terveztünk és tartottunk meg. A csoporttal egy bevezető nyelvtanórát tartottunk a magyar nyelv változatairól, ezen belül a nyelv vízszintes tagolódásával, azaz a nyelvjárásokkal, illetve a nyelv függőleges tagolódásával, azaz a társadalmi nyelvváltozatokkal foglalkoztunk.
Az általunk megtartott tanóra során igyekeztünk a lehető legváltozatosabb feladatokkal és digitális forrásokkal felkelteni a „diákok” figyelmét, közelebb hozni hozzájuk a tananyagot. Úgy gondolom, hogy a zanza.tv-s látványos és informatív videókat a csoport nagy része érdeklődve fogadta, és az azokhoz kapcsolódó Legyen Ön is milliomos! kvízeket lelkesen és ügyesen töltötték ki. A másik eleme az órának, amellyel motiválni tudtuk a diákokat, az óra végi levezető vicces videó a témával kapcsolatban és az ahhoz tartozó kvíz, ami egy egyben szórakoztató és tanulságos lezárást adott a tanórának.
A mikrotanításon különböző módszereket alkalmaztunk annak érdekében, hogy elkerüljük az óra egysíkúvá, monotonná válását, illetve hogy a hallgatók is aktívan részt tudjanak venni a tanulási folyamatban. A tanórát egy frontális tanári előadással kezdtük, melynek tartalma és célja az óra témájának ismertetése és egy elméleti bevezető anyag átadása volt. A zanza.tv-s videók lejátszása is egyfajta frontális munkaformának mondható, azonban itt nem a tanár, hanem a digitális tananyagforrás tekinthető a tudás forrásának, közvetítőjének. Ezek után a diákok csoportmunkában dolgoztak, kvízeket töltöttek ki, egy-egy nyelvváltozatot dolgoztak fel, beszélték meg saját tapasztalataikat, majd mutatták be munkájukat a többi csapatnak. Úgy gondolom, ez a szervezési forma volt a legsikeresebb és legeredményesebb, hiszen az anyag feldolgozásához nemcsak az órán megszerzett tudásukat kellett felhasználniuk, hanem előzetes ismereteiket is, így az órán információmegosztásra használt Linoit felületen az egész csoport közös, kollektív tudása jelent meg az óra végére. Emellett úgy érzem, a csoportmunka volt a tanulók számára a legszórakoztatóbb módszer is, különösen a Legyen Ön is milliomos! és a Kahoot kvízek kitöltésekor láttuk hallgatótársainkon, hogy élvezik az órát és lelkesen vesznek részt a feladatok megoldásában. Az óra utolsó néhány percében pedig egyéni munkát alkalmaztunk, mely során tanulók egy önértékelési kérdéssor segítségével reflektáltak saját munkájukra, az órán nyújtott tevékenységükre és teljesítményükre.
A tanórát igyekeztünk technológiai eszközökkel és online alkalmazásokkal színesebbé és érdekesebbé tenni, ezért a zanza tv.-s digitális tananyagforrásokon kívül a LearningApps.org online feladatkészítő oldal segítségével létrehozott Legyen Ön is milliomos! kvízjátékot használtuk fel, óra végén pedig a megtekintett YouTube-videóhoz kapcsolódóan egy Kahoot kérdéssorral ellenőrizhették a tanulók a videóból megszerzett tudásukat.
A közös információmegosztó felület, melyet az órán alkalmaztunk, a Linoit nevű online alkalmazás (http://en.linoit.com/), ahol tulajdonképpen online post-itek felhasználásával hozható létre egy virtuális osztályterem, üzenőfal, vagy akár gondolattérkép. A csoportommal ezt a felületet választottuk arra, hogy információkat osszunk meg a tanulókkal, a feladatokhoz kapcsolódó utasításokat, linkeket, videókat számukra is elérhetővé tegyük. Azért választottuk ezt az alkalmazást, mert úgy gondoltuk, az oldal eléggé átlátható, logikusan felépített, látványos, egyszerű a szerkesztése, és eredményesen felhasználható a közös tudás összegzésére. A mikrotanítás során a tanulók a Linoit felületen csoportonként egy-egy laptopon dolgoztak, amikbe mi az óra előtt bejelentkeztünk, így gyorsítva az óra eleji elakadásokat, és megkönnyítve a gördülékeny csoportmunka-folyamatot. Az alkalmazást az óra minden részében használtuk, a bevezető elméleti előadástól kezdve az utolsó, „következő órára házi feladatot feladó” tanári magyarázatig, hiszen a Linoiton megjelenített tartalmak keretet is adtak az órának, vázlatosan mutatták be, hogy éppen miről van szó, a mikrotanítás végére pedig a vázlatok egy teljes egésszé álltak össze, ezzel jól összefoglalva a tanórán történteket.
Az óra megtartása közben igyekeztünk a tanulóinknak azonnali visszajelzéseket, megerősítéseket adni, illetve a szóbeli értékelésen kívül fejlesztő értékelésként az óra végén a diákok önállóan egy kérdéssort töltöttek ki. A kérdéssor célja az volt, hogy a diákok megadott szempontok alapján a saját teljesítményüket, csoportmunkában betöltött szerepüket, elsajátított új ismereteiket, gyakorlati és elméleti képességeiket értékelhessék, reflektálhassanak rá és felmérhessék, hogy a tanulási folyamatban hol tartanak éppen.
A mikrotanításon használt IKT eszközök és online alkalmazások kitágították a lehetőségeket abban, hogy hogyan lehet a tanórát színesebbé, érdekesebbé tenni, és közelebb hozni a tananyagot a diákokhoz. A már bemutatott Linoit online felület mellett a LearningApps feladatkészítő alkalmazást tartom a leghasznosabbnak, legváltozatosabban és legkreatívabban felhasználhatónak. Az alkalmazás oldalán többféle lehetőség közül választhatunk, böngészhetünk a már meglévő tankockák között, kereshetünk tantárgyanként és szintenként lebontva, illetve tervezhetünk saját készítésű tankockát is, amelyet a tanulási folyamat bármely szakaszában sokféleképpen felhasználhatunk. A ’hiányos szöveg’ feladatoktól kezdve a kirakón és a keresztrejtvényen át a szókeresőig rengeteg feladattípus mintájára készíthető választott témájú gyakorlat, melyet a saját felhasználás mellett meg is oszthatunk az oldalon, így mások is tudják alkalmazni az általunk elkészített tankockákat. Úgy gondolom, a LearningApps weboldal minden tanár és leendő tanár számára egy minden tantárgyban és sokféle témakörben alkalmazható online felület, akár óra eleji bemelegítő játékhoz, akár a jelentésteremtő órarész támogatására, színesebbé tételére, valamint az összefoglaláshoz, reflexióhoz, lényeg kiemeléséhez is nagyon jól felhasználható.
A mikrotanításhoz kettő Legyen Ön is milliomos! kvízt készítettem el az alkalmazás segítségével a társadalmi, illetve a területi nyelvváltozatokhoz. A kvíz célja a megtekintett videók tartalmának felidézése volt, így ezt a feladattípust tartottam erre a legmegfelelőbbnek, és úgy gondolom, ez a kvíz a jellege miatt is egy szórakoztató tevékenységtípus, hiszen az alapja az egykori népszerű tévés vetélkedő.
Összegezve a mikrotanításkor szerzett tapasztalataimat, úgy gondolom, hogy az óra megtartása és az arra való felkészülési folyamat egyaránt nagyon izgalmas és tanulságos élmény volt, ezeknek köszönhetően több szempontból is tudtam fejlődni, egyrészt a tanári kommunikációm tekintetében, illetve nagyon hangsúlyosnak tartom a kooperáció, kompromisszumkészség szempontjából megszerzett új tapasztalataimat is.
Hivatkozások:
- Zanza.tv: Társadalmi nyelvváltozatok
https://zanza.tv/magyar-nyelv/nyelv-es-tarsadalom/tarsadalmi-nyelvvaltozatok - Zanza.tv: Területi nyelvváltozatok
https://zanza.tv/magyar-nyelv/nyelv-es-tarsadalom/teruleti-nyelvvaltozatok - Vidéki szavak – pesti füleknek:
https://www.youtube.com/watch?v=ECRNkgOR4Q4 - https://learningapps.org/
- https://learningapps.org/watch?v=pph9awsrk17
- https://learningapps.org/watch?v=p7aca306517
- https://kahoot.it
- http://en.linoit.com/